יום שישי, 2 בספטמבר 2011

10% ילדה של אורי בר-און

אהבתי מאד את סרטו הדוקומנטרי של אורי בר-און "המלך לאטי הראשון", שבמרכזו עמד הילד לאטי, בנם של עובד זר מסנגל ועולה מביילורוסיה, שאביו חולם שיהפוך בבגרותו למלך שבטו בסנגל, ומנסה לשקם את יחסיו עם רעייתו במסע משותף עם הילד לאפריקה, מסע יפהפה והזוי לכפר נידח בסנגל, שבו פוגש הילד שגדל בשכונת התקוה את שורשיו של אביו, שמנסה לקדם את רעיון המלוכה של בנו היחיד ומוקד תקוותיו. כעת מצלם אורי סרט עלילתי שגם הוא מתרכז בגורלה של ילדה שנקרעת בין שאיפותיהם של המבוגרים סביבה, אבל התמימות המנחמת שאפפה את "המלך לאטי" היא ממנו והלאה.
הסרט מבוסס על תסריט של אורי עצמו ויש בו יסודות אוטוביוגרפיים שמקנים לסרט את כנותו ואת אופיו הנוגע ללב: הסרט הוא שיר אהבה לפראני, ילדה שנקרעת בין אביה שהתגרש מאמה לבין המאהב הצעיר והסימפטי של אמה, שנלחם עם אביה הביולוגי על לבה של פראני, מלחמה שמייצגת את המלחמה בין השניים על לבה של האם, אמה של פראני, שלא לגמרי ברור אם היא רואה במאהבה הצעיר בן זוג בוגר או ילד מגודל. המאהב מתמסר למאבק על לבה של פראני, שבו מתמקדים מאמציו להפוך בן זוג ראוי לאמה, אבל צלו של האב הביולוגי נוכח כל העת, והמאמץ להתיידד עם פראני הופך לדו-קרב עם האב – כל התקרבות בין הבת והמאהב היא הכרזת מלחמה על אביה הביולוגי, שמכניסה את הילדה לקונפליקט, ומצליחה רק כאשר הילדה שוכחת שמדובר במתחרהו של אביה, דבר שדוקא המאהב איננו שוכח לרגע. המאבק על לבה של הילדה מסיט את המוקד מן הזוגיות של המאהב והאם ליחסיו עם הילדה, שהוא מציע לה "להיות חברים הכי טובים", ובכך מבטא בעצם את הבלבול במערכת היחסים הזאת: מה פירוש חברות בין מאהבה הצעיר של האם לבתה? האם הוא תחליף אב, אח גדול, או משהו אחר? הוא צעיר מדי להיות אב, מבוגר מדי להיות חבר.
את הסרט מוביל מבטה החודר של פראני, שמתבוננת במערכת היחסים בין אמה למאהב הצעיר שחדר לחיי שתיהן ומנסה ליטול את מקומו של אביה בהרבה סקרנות, חשש והתנגדות שנסדקת לאטה כאשר היא מתחברת אל המאהב הצעיר כאל מין אח גדול. נדמה כי בעוד שהוא רואה בהצלחתו להתקרב לפראני הצלחה לתפוס את מקום אביה, הילדה מתקרבת אליו דוקא כאשר הוא משמש לה יותר כאח גדול מאשר כאב, כאשר היא חשה דוקא את אי יכולתו לתפוס את מקומו של אביה. אבל הקושי להתבגר ולהפוך מאח גדול לפראני לאב של ממש, מסכן את יחסי המאהב עם אמה של פראני.
ההתמקדות של הסרט דוקא ביחסיו של הצעיר עם הבת הופכת יחסים אלה לטעונים במיוחד, כך שהרומן עם האם עומד במידה רבה בצל היחסים עם בתה, ושאלת יכולתו של המאהב הצעיר לשמש כאב מאפילה על משיכתה של האם כלפיו כבן זוג והופכת למבחנו העיקרי שהכל עומד בצלו.
אורי עובד על הסרט כבר מספר שנים. הוא החל בצילומי הסרט בתקציב חסר ומחפש משקיעים שיסייעו לו להביא את הסרט לכלל סיום, לפני שהילדה יהלי פרידמן, שמשחקת את פראני בטבעיות מרשימה, תגדל. את המאהב הצעיר משחק אודי פרסי. שני הגיבורים שנבחרו בקפידה נטמעים בתפקידיהם, עד כי קשה לזכור שמדובר בשחקנים המגלמים תפקיד.
האתר של אורי, בו אפשר לצפות בקטעים מסרטיו:
אז מה קורה עם הסרט? (+ טריילר וכתובת לפניות)