יום רביעי, 28 בספטמבר 2016

הילארי וטראמפ ואנחנו



ממש פחדתי שדונלד טראמפ ירסק את הילארי קלינטון כמו שריסק את מתחריו הרפובליקנים, וזה לא קרה. הילארי קלינטון התכוננה לעימות, וקודם כל נחה, בעוד שטראמפ התיש את עצמו בנסיעות לפילדלפיה ושיקגו. טוב שהילארי הבינה שהיא צריכה לנצח את טראמפ במוח ולא בכוח. באופן כללי עדיף שמנהיגים ומועמדים להנהגה יפעילו יותר את המוח מאשר את הכוח, לטובת כולנו, ואצל הילארי זה גם מתאים למסר הכללי, שהוא לאחד את הקבוצות השונות בחברה האמריקנית ובמיוחד ליצור חברה של ערבות הדדית, שבה העשירים משלמים מסים גבוהים יותר כדי לסייע לעניים ולחלשים, מסרים שעד כמה שהם עשויים להישמע בנאליים בחברות אירופיות – וישראל היא חברה אירופית מבחינת התפיסות הפוליטיות של מרבית תושביה, כולל אותם תושבים שעלו לישראל מארצות הים התיכון, שכולן נשלטו במאתיים השנים האחרונות על ידי בריטניה וצרפת – בארצות-הברית אלה מסרים כמעט חתרניים, והם מאד רלוונטיים גם לישראל, כי הדיעות של דונלנד טראמפ, לפחות בתחום הכלכלה, דומות מאד לאלה של נתניהו.
טראמפ מציע להוריד מסים כדי שהעשירים ירחיבו את פעילותם, ישאירו את כספם בארצות-הברית ויגבירו את התעסוקה. ממש כמו נתניהו, שהסביר לנו שהעשירים הם הקטר של המשק. רק שבישראל לפחות, הקטר שקוע בחובות של מיליארדים, והקרונות במקום להימשך קדימה תקועים במקום וגם משלמים את החובות של נוחי דנקנר ולב לבייב ויצחק תשובה. וגם בארצות-הברית, כמו בישראל, מאיימים כל הזמן, שאם העשירים יאולצו לשלם יותר מסים, הם יברחו לארצות אחרות עם הכסף שלהם, ולי תמיד בא להגיד להם שבאמת יברחו ויפטרו אותנו מעונשם. הילארי אמרה שדונלד טראמפ פשט את הרגל שש פעמים. אני קראתי על ארבע פעמים, אבל מן הסתם היא בדקה את העובדות כדי לא להסתבך. עוד כשהייתי ילדה הסביר לי סבא שלי שאנשים הגונים אינם פושטים רגל, כי פשיטת רגל פירושה שאתה נמנע מלשלם את החובות שלך. אנשים הגונים, גם כשהם מסתבכים בעסקים, הם מוכרים כל מה שיש להם ומשלמים את החובות. טראמפ מן הסתם פשט את הרגל לא מפני שלא היו לו די נכסים לכסות את חובותיו, אלא כדי להתחמק מתשלום, ולפי פליטת הפה שלו בעימות הוא בטוח שההתחמקויות שלו מתשלום מסים ותשלום חובות הן סימן לחוכמה. בכלל טראמפ מתגאה בדברים שלא ממש ברור מה יש להתגאות בהם, כמו בזה שהוא הכריח את ברק אובמה להציג את תעודת הזהות שלו, כשטען שאובמה נולד מחוץ לארצות-הברית. מה הגאוה בכך, שאל הבוקר אחד הפרשנים – הנשיא השחור הראשון באמריקה, וגם הוא צריך להציג תעודות, כמו השחורים שהמשטרה עוצרת ברחוב בלי שום סיבה, רק משום שצבע עורם שחור.
וזה בדיוק מה שדונלד טראמפ הציע: להחזיר את מדיניות היד החזקה של רודי ג'וליאני, שהתירה למשטרה לעצור אנשים ולחפש על גופם גם בלי סיבה ממשית. המדיניות הזו הופסקה בצו בית המשפט, מפני שהוכח שאיננה מכוונת נגד פושעים, אלא נגד שחורים והיספאנים באשר הם. את השופטת שנתנה את הצו הגדיר טראמפ כמי שעוינת את המשטרה, וזה מזכיר את הדברים שאמר בעבר נגד שופט היספאני שפסק נגדו. בשבוע שבו מפגינים שחורים נגד הרג שחורים על ידי המשטרה בלי שום סיבה מוצדקת, שהתרחש בזמן האחרון יותר מדי פעמים, ופעמיים רק בשבוע האחרון, התשובה של דונלד טראמפ לציבור האפרו-אמריקני המופלה היא שצריך יותר חוק וסדר, והוא מדבר על רצח השוטרים בדאלאס בידי מפגינים שחורים, אבל לא על המקרים החוזרים ונישנים של רצח שחורים. אני מתקשה לדמיין אפילו שחור אחד או היספאני אחד שיצביע בעד דונלד טראמפ, למרות שהוא הסביר להם שזה לטובתם, כי הם אלה שנהרגים, ברמז עבה שמי שאחראי לרצח שחורים הוא השחורים עצמם.
המסרים של טראמפ כל כך גזעניים בוטים שקשה להבין מדוע הוא חוזר עליהם. האם איננו רוצה לשכנע שחורים והיספאנים להצביע בשבילו? נראה כאילו כל דבריו נועדו להבריח אותם. את כל דבריו של טראמפ ניתן להבין כתמיכה באכיפה מפלה וגזענית של המשטרה נגד שחורים והיספאנים, רק בשל צבע עורם. הוא אפילו איננו מצניע את הדברים. אין ספק שדונלד טראמפ פנה בדבריו אך ורק לגברים לבנים ששונאים את השחורים וההיספאנים ופוחדים מהם וחוששים כמעט באותה מידה מאשה בעמדת כוח. זו הקבוצה שהעניקה לטראמפ את מועמדות המפלגה הרפובליקנית, וטראמפ מדבר אליה ורק אליה, אסטרטגיה שנקראת לשמור על הבסיס, כמו נתניהו וליברמן שתומכים באלאור אזריה בטענה שהם מגבים את החיילים, אבל בעצם פונים לציבור שמקל בערך חייהם של ערבים, ואולי גם בערך חייהם של יהודים ממוצא אתיופי, שכמו שמפכ"ל המשטרה העיד על שוטריו, הם מרבים לעצור אותם ולנהוג כלפיהם באלימות כי לפי המחקרים הם יותר מעורבים בפשיעה – הכל ממש מדעי. לכן מה שקורה בארצות-הברית מאד מאד רלוונטי למה שקורה בישראל, זה קורה אצלם וזה קורה גם אצלנו, וגם אצלנו יש מנהיגים שמעדיפים לתקוף שופטים שפוסקים על פי החוק, ובמקרה האמריקני גם על פי החוקה ששומרת על זכויות האדם באשר הוא אדם, וגם אצלנו יש מנהיגים שמעדיפים לערער את יסודות מדינת החוק ולקרוע את החברה לגזרים ובלבד שישמרו על מעמדם, והגזענות המניפולטיבית הזו נועדה לקדם אינטרסים פוליטיים, אבל בראש וראשונה היא משקפת את מי שהינם.