יום שני, 22 בינואר 2018

גם אני מאמינה לדילן פארו

אחרי שדילן פארו, בתה של מיה פארו שטוענת מאז ילדותה, כי וודי אלן, בהיותו בן זוגה של אמה, תקף אותה מינית, פירסמה פנייה לשחקניות שעבדו עם וודי אלן לתמוך בה, כמה מהן הודיעו שהן מאמינות לה ושלא יעבדו יותר עם וודי אלן, ובתגובה הן זכו למתקפה מצד גברים, ביניהם גם עיתונאים ישראלים, שהאשימו אותן בצביעות ובעדריות, ואף טענו שטענותיה של דילן נבדקו בידי אנשי מקצוע ונידחו ולכן וודי אלן איננו פושע. לדעתי הגברים שתקפו את התומכות בדילן מבטאים בכך גם עוינות בכלל לנשים שתובעות את עלבונן, וביניהן השחקנית המחוננת מיירה סורבינו, שבעצמה גילתה רק לאחרונה כי הקשיים בקריירה שלה, לאחר זכייתה באוסקר על תפקידה בסרטו של וודי אלן "אפרודיטה הגדולה", היו תוצאה ממסע הכפשות נקמני שניהל נגדה המפיק הרווי ווינשטיין, לאחר שדחתה את חיזוריו.
אני מאמינה לדילן פארו שוודי אלן תקף אותה מינית בהיותה ילדה, לא רק מפני שדילן עקבית בהאשמותיה, ולא רק מפני שלא תמיד מאמינים למי שאומר אמת ולא תמיד מצליחים להוכיח אשמה גם כשהיא קיימת, ובמיוחד קשה לילדה קטנה להאשים מישהו מאד עשיר ומאד מפורסם שיש לו הרבה מעריצים, ושמפיץ את הטענה המיזוגינית המאד מקובלת שנשים מתנקמות בגברים שמתגרשים מהן, כאשר האמת היא לרוב הפוכה – נקמנות היא דוקא תכונה מאד גברית, כמו שמדגים המקרה של הרווי ויינשטיין, שפעל להרוס את חייה של כל אשה שסירבה לו. אבל אני מאמינה לדילן קודם כל בגלל שוודי אלן המבוגר, בעודו בן זוגה של מיה פארו, ניהל רומן בביתה עם בתה המאומצת סון-יי וצילם אותה בתנוחות אינטימיות ובהיותה בת תשע-עשרה נשא אותה לאשה. אלה עובדות מוכחות שגם אלן איננו מכחיש אותן ואיננו יכול להכחיש אותן. לכאורה אין שום הוכחה שוודי אלן החל ביחסיו האינטימיים עם סון-יי עוד בהיותה קטינה, ומי שרוצה יכול לחשוב שגבר שמסוגל לנהל רומן עם בתו החורגת בבית אמה ימתין בסבלנות עד שהבת תגיע לבגרות. אבל אני מאמינה שוודי אלן תקף מינית את שתי בנותיה של פארו עוד בהיותן קטינות. ההבדל ביניהן הוא רק שסון-יי נענתה לו ושמחה להינשא לו כשהיתה בוגרת דיה להינשא. היא עדיין נשואה לו וכנראה מרוצה ממעמדה. יש לה שתי בנות מוודי אלן, ואני מקוה בשבילן שהיא משגיחה עליהן היטב.
מעולם לא הבנתי את הקלילות שבה התייחסו אנשים לרומן שניהל וודי אלן עם בתה של מיה פארו, כשהוא מתרץ את הדברים בכך שסון-יי מעולם לא היתה בתו, כי מיה פארו אימצה אותה כשהיתה נשואה לבעלה הקודם אנדרה פרווין, כאילו יש בכך כדי לפוטרו מכל אשמה. גבר שחי בזוגיות עם אשה חייב להתייחס לילדיה כאל ילדיו, גם אם איננו אביהם הביולוגי. לאיסור על גילוי עריות יש לא רק מטרה ביולוגית, למנוע הולדת ילדים מנישואי קרובים. זהו איסור שיש לו גם משמעות חברתית ומוסרית ממדרגה ראשונה. גבר שמקיים יחסי מין עם אם ובתה, ואין זה משנה כלל שהבת מאומצת, קורע לגזרים את הרקמה העדינה שמחברת בין האם וילדיה, בינו ובין הילדים ובינו לבין בת זוגו, ומנפץ לרסיסים את התא המשפחתי שהתקיים בטרם נכנס אליו ושהיה אמור להתקיים בהרמוניה יחד איתו. חיים עם אשה שיש לה ילדים מבן-זוג קודם מחייבים את האב החורג לאחריות מיוחדת, שלא לפגוע ולא לנצל את ילדיה של בת-זוגו, ולנהוג בהם כאילו היו ילדיו לכל דבר. בוודאי ובוודאי שלא יעלה על הדעת קשר מיני בין גבר לבנותיה של בת-זוגו, גם אם אינן בנותיו הביולוגיות, וגם אם המחוקק לא נתן את דעתו על מצבים כאלה, שבהם אב חורג מקיים יחסי מין עם בנותיה של בת זוגו שאינן בנותיו הביולוגיות. לא כל דבר שמותר בחוק יכול להתקבל כמותר, ואם אין איסור חוקי על גבר לקיים יחסי מין עם בנותיה של בת זוגו שאינן בנותיו, ראוי שיהיה איסור כזה, כי מה שעשה וודי אלן נוגד באופן חמור את תקנת הציבור והופך אותו לאדם שאיננו ראוי לבוא בקהל. אם החברה קיבלה ואישרה את התנהגותו, אין בכך הוכחה אלא לכוחם העצום של גברים בחברה, שמאפשר להם לרמוס את בנות זוגם ואת ילדיהן מבלי לשלם כל מחיר חברתי על כך.
כשהרומן בין וודי אלן לסון-יי התפרסם הייתי גרושה צעירה ואם לשתי בנות צעירות, והסיפור טילטל אותי עד עמקי נפשי. אולי שמעתי גם קודם על מקרים שבהם אב חורג שוכב עם בנותיו, אבל הם קרו במקומות ובמשפחות שנדמו לי מאד רחוקות ממני. גילוי העריות של וודי אלן הפך את המחשבה על אפשרות של בן-זוג שיפגע בבנותי למשהו קרוב ואפשרי, שלא נתן לי מנוח, קשה לי לומר באיזו מידה השפיע הדבר על חיי והחלטותי כי היו הרבה גורמים נוספים, אבל את האימה שהסיפור הזה הכניס למחשבותי אני זוכרת היטב. אמנם לא הפסקתי לצפות בסרטים של וודי אלן, שאת סרטיו אני דוקא אוהבת, חלקם טפשיים אבל כמה מהם, כמו "מנהטן" ו"פשעים ועבירות קלות" הם סרטים מבריקים, והאהובים עלי ביותר, "ימי הרדיו" ו"דני רוז" הם סרטים מלאי רגש ונפלאים שאפשר לצפות בהם בהנאה שוב ושוב. אינני מעריצה שרופה ואת רוב סרטיו המרובים לא ראיתי, אבל וודי אלן שבסרטים הוא למרבה הצער אדם הרבה יותר טוב מוודי אלן שבחיים, שהוא אדם נאלח, ולכן אני מאמינה לדילן פארו, והייתי מאמינה לה גם לו הייתי האשה היחידה בעולם שמאמינה לה.