יום שני, 8 בינואר 2018

חרדים מנשים

אני חיה בירושלים, ואני עורכת את רוב קניותי בשוק מחנה-יהודה, ואני פוגשת הרבה גברים חרדים שעורכים גם הם קניות בשוק, והם קונים גם מגברים וגם מנשים, ויש אפילו חרדים שיש להם חנויות בשוק והם בעצמם מוכרים גם לגברים וגם לנשים, ןאני בעצמי קונה תמרוקים בחנות שבעליה חרדי ולפעמים הבעלים של החנות או גברים חרדים אחרים משרתים אותי, ולפעמים חרדים כמו אנשים אחרים שבאים לשוק יושבים לאכול במסעדות בשוק, למרות שבמסעדות האלה יש גם נשים שמבשלות ונשים שמגישות ונשים שאוכלות בעצמן, ויש חרדים שקונים בסופרמרקטים מקופאיות נשים, ואפילו מדברים איתן כמה מלים, ויש שכנים חרדים שמדברים גם עם השכנות. האמת שנעים לדבר איתם, כי הם בדרך כלל מאד מנומסים, וכשאני מטיילת עם הכלב בשבת גברים חרדים שאני בכלל לא מכירה מברכים אותי לשלום בלבביות. חלק מהם אמריקאים אבל חלק מהם ישראלים, ואף פעם לא שמתי לב שיש להם בעיה לראות נשים או לדבר עם נשים. אם לא הייתי קוראת עיתונים לא הייתי יודעת שחרדים לא יכולים לראות נשים. מתברר שהחיילים החרדים שמתגייסים אסור להם לראות נשים, וצריך להחביא מהם את הנשים כדי שהם לא ייכנסו להלם אם הם יראו אשה, וצה"ל ממש מקפיד שהם לא יראו שום חיילת, כאילו הם התגייסו לצה"ל מהירח ולא מירושלים או מבני ברק, שמסתובבות ברחובותיהן לא מעט נשים, ואפילו כאלה שאינן לבושות כמו נשות החרדים, ואף חרדי עוד לא הוזעק לחדר מיון מזה שהוא ראה אשה עוברת ברחוב או החליף איתה כמה מלים, אפילו אם אלה נשים זרות ולא אחיות או אמהות שלפי מה שאני שומעת אפילו אותן לא בטוח שמותר לחרדים לראות, למרות שלרוב החרדים שאני מכירה יש די הרבה אחיות שהן נשים, והם אפילו גרים איתן באותו בית, ולפעמים גם ישנים איתן באותו חדר, כי הרבה מהם גדלים בבתים די צפופים, ואני אפילו רואה כל יום ברחוב נשים וגברים חרדים מהלכים בצוותא ומשוחחים אלה עם אלה ונראים לגמרי נינוחים. לכן לצערי אין לי מושג למה צה"ל צריך לשמור שבחורים חרדים לא יראו נשים, ולמה לא יכולות להסתובב חיילות בבסיסים של חיילים חרדים. למיטב ידיעתי, לפחות כשאני שירתתי בצבא, החיילות הסתובבו לבושות בבסיס ולא עירומות, אז לא ברור לי מה הבעיה שחיילים חרדים יראו חיילות במדים, שהם ממילא רואים אותן כשהן מסתובבות ברחוב. מה כל הסיפור הזה שאסור לחרדים לראות נשים, בצבא או באקדמיה? ומה כל הסיפור הזה שחייבים להחביא את הנשים כדי שחרדים יוכלו לשרת בצה"ל וללמוד באקדמיה? מה פתאם חרדים לא יכולים ללמוד עם נשים או לאכול בחדר אוכל עם נשים? במסעדה הם יכולים לאכול עם נשים ובחדר אוכל צבאי הם לא יכולים לאכול עם נשים? מה הקישקוש הזה? ולמה צה"ל מתמסר באדיקות יתרה להעלים את החיילות, ולמה האקדמיה מסכימה לתנאי המטורף הזה שגברים חרדים ילמדו בנפרד מנשים חרדיות? אני מכירה כמה רופאים חרדים שמטפלים בי כשאני באה למרפאת טרם והם מטפלים בהמון נשים בכלל בלי להזדעזע, והם גם למדו רפואה יחד עם נשים, ואני מכירה כמה עורכי דין חרדים שלמדו משפטים באוניברסיטה העברית ואפילו היו להם מרצות נשים והם לא התעלפו מזה וגם לא קפצו על שום אשה לאנוס אותה באמצע השיעור, והם אפילו הצליחו לכתוב בחינות ולעבור אותן ביחד עם נבחנות נשים. מדהים, לא? כנראה שאין שום סיבה בעולם להסכים שחיילים חרדים לא יפגשו בצבא נשים, ובוודאי שאין שום סיבה בעולם להסכים שבאקדמיה חרדים ילמדו במסלולים נפרדים לגברים ונשים ויסרבו ללמוד ממרצות נשים, אבל אולי יש מי שמאד מתלהב להתנדב לפגוע בנשים. מאד בקלות ומאד באדיקות מתמסרים בישראל לפגוע בנשים, אז במקום לומר לרבנים מה פתאם שחיילים לא יראו נשים בצבא, ומה פתאם שהם לא יראו נשים באקדמיה? מה, הם לא רואים נשים ברחוב? הם לא עוברים בסופרמרקט אצל הקופאית? הם לא מקבלים שירות בבנק או בביטוח לאומי מהפקידות? מה זאת השטות הזאת שחרדי לא יכול לשתף פעולה עם נשים? הוא הולך ברחוב עם כיסוי עיניים? הוא לא רואה כל יום ברחוב נשים? הוא חי בעולם נטול נשים? במקום להעמיד את החרדים ואת רבניהם במקום, משתפים איתם פעולה בדיכוי הנשים, ואולי זה לא רק למען החרדים. אולי יש מי ששמח קצת יותר מדי לעזור לחרדים לפגוע בנשים, במקום לומר להם בפשטות שהזכות לחיות על פי אמונתך איננה כוללת את הזכות לפגוע בזולתך, אפילו כשמדובר בנשים.