יום רביעי, 9 במאי 2018

האם נתניהו גורר אותנו למלחמה?


מדוע לפני שנאם את נאום הקלסרים והדיסקים שלו על איראן, סחט נתניהו הסכמה לכך שהוא ואביגדור ליברמן יוכלו לפתוח במלחמה לבדם, ללא הסכמת הממשלה ואפילו ללא הסכמת הקבינט? האם אפשר לנתק בין שני הדברים האלה שאירעו באותו יום עצמו, או בינם לבין כל מה שמתחולל בשבוע האחרון? האם התקיפה הלילה בסוריה היתה באמת פעולת מניעה של מתקפה מתוכננת על ישראל, או שנתניהו משחק באש כדי לחולל מלחמה בין ישראל לבין סוריה ואיראן? האם הוא עושה זאת בניגוד לרצון הרוב בממשלה ובכנסת, שהרי אחרת לא היה צריך לכפות נוהל בלתי ראוי כזה, שבו הוא ושר הביטחון לבדם יחליטו על מלחמה? והשאלה הכי מציקה: האם נתניהו מנסה לחולל מלחמה כדי להציל את עצמו מכתב אישום ומהדחה? ומה זה אומר שאלון בן-דוד אומר היום לירון לונדון שהוא רואה אצל נתניהו ביטחון עצמי והעזה שהוא לא ראה אצלו קודם? הוא ייחס את הדברים האלה לתמיכה שנתניהו מקבל מטראמפ, אבל מה אם הביטחון העצמי הזה איננו נובע מהתמיכה של טראמפ אלא מהפחד להיות מודח ולהישלח לכלא? האם אנשים בישראל ימותו כדי שנתניהו ישאר ראש ממשלה? האם חיילים יהרגו במלחמה מיותרת כדי שנתניהו ישאר ראש ממשלה? כבר הלכנו לבחירות בגלל האיום הכלכלי על "ישראל היום". האם נצא למלחמה בגלל האיום המשפטי על נתניהו?
כי מדוע התקיפות הישראליות בסוריה הולכות ומסלימות בשבועיים האחרונים? האם חל שינוי במצב הקודם? מה פשר ההסלמה הזאת? הרי זו ארצות הברית שפרשה מהסכם הגרעין. האם איראן עשתה משהו חדש בשבועיים האחרונים? משהו שלא היה קודם? הרי את התקיפה שעליה איראן מעוניינת כביכול לנקום, ביצעה ישראל לפני חודש. מדוע איפוא מסלימים את המצב דוקא השבוע, אחרי הודעת טראמפ? האם קודם חשש נתניהו לתקוף בסוריה ועכשיו הוא מעוניין בכך? מדוע? מה שינתה ההכרזה של טראמפ על הפרישה מהסכם הגרעין? האם באמת נצפו הכנות איראניות לתקיפת ישראל, או שיש סיבה אחרת לתקיפה הישראלית החוזרת בסוריה? האם התאכזב נתניהו מכך שאיראן לא הגיבה במשך חודש, ולא נתנה לו שום סיבה לדרדר את המצב למלחמה?
בסקרים נתניהו מתחזק. הפרישה של טראמפ מהסכם הגרעין נתפסת כהצלחה של נתניהו. יותר אנשים חושבים שהוא האדם המתאים לעמוד בראשות הממשלה. אינני ביניהם. אני מפחדת ממנו ולא מאמינה לו. ההצגה של הקלסרים והדיסקים היתה בעיני מגוחכת ומיותרת. היה עליו להביא את הדברים לידיעת מנהיגי המעצמות בערוצים הדיפלומטים הרגילים ולא בהצגה פומבית. ההצגה נועדה לצופה הישראלי, למרות שדיבר באנגלית. רק הוא לבדו הופיע, אפילו את ראש המוסד הוא לא הזמין לעמוד לצדו, כדי שנבין שההישג הוא רק שלו, שזה רק הוא שסחב חצי טון מסמכים מהארכיון האיראני, ורק הוא הקוסם שיציל אותנו מהגרעין האיראני. הוא ואין מלבדו. אשרי אלה שמאמינים לו ומתפעלים ממנו. אני מפחדת מהאיש הזה. כמו שהוא אמר: הם מפחדים. אמת. אני מודה. אני מפחדת שבנימין נתניהו ידרדר אותנו למלחמה בגלל ענייניו האישיים, ובלי שיש לכך סיבה. אני מפחדת שאנשים ימותו לחינם. אני מפחדת שיש לנו ראש ממשלה שאיננו נרתע מלגרור אותנו מסיבותיו האישיות למלחמה.